Praktik på EU-reppens press- och kommunikationsavdelning i Bryssel, Per

Sveriges ständiga representation vid EU är som ett regeringskansli i miniatyr. ”Reppen” som den kallas ligger i en fräsch betongbyggnad vid det skönt gröna square de Meeûs, ett stenkast från EU-parlamentet och ett långt stenkast från rådet och kommissionen. Mer eller mindre mitt i Bryssels EU-kvarter med andra ord.

På ”reppen” jobbas det med i princip alla politikområden du kan tänka dig, allt ifrån fiske till försvar. Och mitt i allt detta sitter press- och kommunikationsgruppen (fem plus mig) som jobbar med att informera om regeringens arbete i EU. Vad innebär då detta i praktiken? Som praktikant på press- och kommunikationsgruppen i snart en termin så känns det som att jag har fått en hyfsat bra bild.
En stor del av arbetet här nere kretsar kring rådsmötena som sker med jämna mellanrum – FAC, GAC, AGRI-FISH, ECOFIN med flera. Alltså när till exempel EU:s finansministrar (ECOFIN) möts här i Bryssel så är det ett stort intresse från journalisternas sida. Väldigt kortfattat kan man säga att vårt (pressgruppen) arbete börjar med att skriva en kort text inför mötet som beskriver vad som förväntas hända på mötet och Sveriges inställning, detta publiceras på regeringen.se/eu. Några dagar innan rådsmötet anordnar vi en briefing för de svenska journalisterna, vilket innebär att ambassadören och handläggarna informerar journalisterna samt svarar på frågor inför mötet. När det väl är dags kommer ministern ner, i detta fall Anders Borg, och vi samordnar så att journalisterna kan träffa ministern före och efter mötet. Slutligen skrivs även en kort sammanfattning av rådets slutsatser och Borgs uttalande efter mötet för publicering på regeringen.se/eu.

20120530-124711.jpg

Hittills på praktiken har jag fått skriva en hel del, bland annat texter som rör ministerrådsmöten, nyhetssammanfattningar och intervjuer (så kallad månadens profil). Och eftersom jag verkligen gillar att fota så har jag passat på att föreviga flera av våra svenska ministrar när dem är på Brysselbesök. Vad man kanske lärt sig mest på är väl egentligen att bara få ”hänga med” och se hur saker och ting faktiskt funkar. Jag tror att till skillnad från de flesta andra praktikanterna som sitter med specifika politikområden, så har jag lärt mig ”lite om mycket” när det kommer till regeringens politik i EU, och EU i stort.

För egen del känns det perfekt att avsluta polkand med en praktiktermin. Just kombinationen av politik och journalistik har varit superintressant att få uppleva på plats i Bryssel. Kolla gärna in regeringens EU-hemsida för att få en bättre bild av press- och kommunikationsgruppens arbete: http://www.regeringen.se/eu

Bör väl säga något om staden som sådan också. Standard är ju att man rackar ner på Bryssel för dess gråa/trista/regniga yta. Jag sällar mig också till den klagokören men vill även lägga till att Bryssel är en stad som det går att trivas i. Och inte bara trivas i, utan rent av må gött i! För egen del uppskattar jag stadens prisvärda mat- och ölutbud, parkerna, och det faktum att Bryssel är Europas huvudstad med en mix av människor. Själv bor jag till exempel med en svenska/cypriot, spanjor, holländska, irländare och brittiska.

”Bryssel är ingen dans på rosor, men gillar man politik och god öl kommer man att trivas” (Citat: Per Arnsäter, våren 2012)

Per sparkades in ht 2009 och har valt statskunskap som inriktning. Han har varit ordförande tillika redaktör för UPS alldeles egna Polmagasinet, och senare även redaktör för UF!

Lämna en kommentar