Utbyte i Paris, Frankrike, Louise

”To study in Paris is to be born in Paris.”

Det obligatoriska Paris-inlägget.

Käraste UPS,

jag heter Louise Bergstrand, jag sparkades in 2012 och har nu på något sätt hunnit bli T5:a! Som så många politices-studenter före mig bestämde jag mig för en utbytestermin vid Sciences-Po i Paris. Det som lockade mig mest var att få återvända till Frankrike, öva upp min rostiga franska och för att Paris alltid är Paris på alla magiska sätt.

unnamed

Eftersom jag läst Statskunskap B kunde jag välja väldigt fritt bland universitets storakursutbud. Kurserna är ofta väldigt nischade, jag läser exempelvis en kurs i ”Genusperspetiv på utvecklingsekonomi” (alltså drömmen!). Kurser ges i små grupper (ofta runt 24 studenter) och du har samma lärare under hela terminen, vilket gör att du får en helt annan kontakt med dem. På flera sätt är det som att vara tillbaka i gymnasiet, närvaro är obligatoriskt och du läser alla dina kurser parallellt.

Skolans metod är också mer praktiskt inriktad än Uppsala (som ju ibland blir väldigt teoretiskt). Examinationen sker löpande under terminen, främst genom diverse mindre uppgifter såsom bokrecensioner, PM och inte minst exposéer. Under första veckan bestäms datum till alla individuella uppgifter och ett tips är att försöka sprida ut dessa så mycket som möjligt under terminen, du vill helt enkelt inte behöva göra fyra exposéer på en vecka!! Skolan motiverar denna metod med att detta arbetssätt bäst liknar studenternas framtida arbetsuppgifter: att snabbt och konkret kunna sammanfatta ett ämne, problematik, eller en  frågeställning i text eller muntlig presentation. Personligen tycker jag att detta arbetssätt kompletterar Uppsalas väldigt bra och det känns lärorikt att genomföra cirka sex stycken exposéer på en termin. I början kanske det känns helt och hållet omöjligt att genomföra en muntlig presentation på franska, men efter bara några veckor så står en plötsligt där och pratar i 30 minuter om relationen mellan Ukraina och Ryssland. Det här med franskan är alltså inte så farligt, du kommer knappast vara den enda utbytesstudenten på någon kurs (drygt 40 % av skolan studenter är internationella) så du är inte ensam om att inte ha franska som modersmål. Om du dock vill minska pressen något finns alltid möjligheten att läsa några kurser på engelska, men jag vill dock rekommendera att faktiskt försöka ta så många kurser som möjligt på franska! Det kanske är lite motigare men det är absolut värt det.

Paris

Vad gäller studentliv så går det ju inte att förneka att Uppsala är mer anpassat för studenter. Det finns dock flera föreningar vid skolan som ordnar aktiviteter såsom fester, debatter, sportevenemang mm. Skolan erbjuder även kurser i sport och kultur (varför inte ta 2 högskolepoäng yoga?). Även om studentlivet inte är på samma nivå som Uppsala är det snarast omöjligt att bli uttråkad i Paris. Det sägs ju att ”when a man is tired of London, heis tired of life”. Det samma skulle kunna sägas om Paris, det finns så gott om aktiviteter och evenemang att dygnets alla timmar inte räcker till. Det är även otroligt lyxigt att ens skolväg kantas av historiska monument och fantastisk arkitektur. Som en tysk kursare sa när vi var ute och promenerade ”Paris is so pretty that it actually hurts”. Det som dock Paris tyvärrhar gemensamt med Uppsala är bostadssituationen; det tar tid och ork att hitta en lägenhet eller collocation. Fransk byråkrati är också något som du kommer att svära över, men sådana problem känns väldigt små när du sedan sitter med vänner, vin och baguetter längs Seine eller Canal Saint-Martin och bara njuter av att vara i just denna fantastiska stad.

Paris

Jag skulle verkligen rekommendera Sciences-Po. Det är utmanande och lärorikt att läsa kurser på andra språk, samt att få öva på dessa praktiska uppgifter. Att sedan ha en sådan frihet att kunna välja och vraka bland skolans alla intressanta kurser är toppen! Om ni har några frågor är det bara att höra av sig till mig på louise.bergstrand@gmail.com eller på facebook. Låt mig avsluta med ett sista cheesy citat från Audrey Hepburn: ”Paris is always a good idea”.

Vi ses!

Louise studerar på politices kandidatprogram med årgång 2012. Studieåret 2013 – 2014 var hon sekreterare för UPS. 

Lämna en kommentar