Praktik på IMU i San Salvador, El Salvador, Joanna

Jag heter Joanna Korbutiak och jag befinner mig just nu i San Salvador, El Salvador, för praktik på kvinnoorganisationen IMU (imuelsalvador.org). Jag började på polkand hösten år 2010 och det här blir min sista termin före examen.

Joanna1

Jag visste tidigt att jag ville göra praktik och jag visste att jag ville till Latinamerika. När jag läste igenom den statsvetenskapliga institutionens listor med tidigare utlysta praktikplatser insåg jag dock att jag verkade vara hyffsat ensam om att vilja praktisera på den andra sidan av atlanten (den södra delen av kontinenten alltså, alla vill ju till svenska ambassaden i Washington och till FN i New York). Så det blev till att leta upp en praktikplats på egen hand, vilket till slut löste sig riktigt fint! Det får bli mitt första tips: låt er inte nedslås av att det inte finns någon ”upptrampad stig” dit ni vill söka. Det blir lite mer jobb med att leta praktik på egen hand, men å andra sidan slipper man skriva pretentiösa personliga brev och uppleva en hård konkurrens om ett fåtal platser.

Allt började med att jag googlade efter diverse organisationer, men eftersom jag inte hade specificerat var jag ville praktisera – mer än att jag ville vara på en ickestatlig organisation – blev det rätt hopplöst. Om ni mot förmodan tvivlar så kan jag upplysa er om att det finns rätt många NGO:s i Latinamerika och att jag därför drunknade i den djungeln. Jag övergick istället till att maila alla möjliga människor som jag någonsin kommit i kontakt med och som har kopplingar till Latinamerika. Det gäller att inte ha någon skam i kroppen utan bara maila på och fråga folk om hjälp. Jag insåg snabbt att de allra flesta tyckte att det är kul att hjälpa till och blir rätt smickrade av att bli tillfrågade. När jag började få svar på de olika mailen insåg jag dock att jag var tvungen att specificera mer vad jag letade efter. Jag bestämde mig därför för att jag ville praktisera på en kvinnoorganisation i Centralamerika. Utöver det här med att man inte får skämmas så kan jag tipsa om att det är bra att kasta ut en massa förfrågningar och följa upp flera spår samtidigt, eftersom många trådar kanske inte leder någonstans.

Jag valde att åka till den organisationen som verkade mest intresserad av att ta emot mig och var angelägna om att förstå vad jag ville få ut av praktiken. Det är nog ett annat bra tips, se till att organisationer får tillräckligt med info om vad Universitetet förväntar sig av praktiken (jag har översatt institutionens praktikkontrakt till en helt fantastisk spanska, så det slipper ni göra, grattis!), och se till att du uttrycker vad du vill göra.

IMU är en salvadoransk feministisk ickestatlig organisation som jobbar tillsammans med lokala kvinnosammanslutningar på landsbygden runt om i El Salvador. Huvudteman för projekten är sexuella och reproduktiva rättigheter, förebyggande av mäns våld mot kvinnor och skapandet av produktiva ekonomiska nätverk för kvinnor. Min huvudsakliga arbetsuppgift är att jag ska göra en informationsfilm om ett av organisationens projekt som rör just skapandet av produktiva nätverk. Jag har snart varit här halva tiden och själva filmandet har inte riktigt kommit igång utan tiden har mest spenderats med att lära känna och förstå projektet, organisationen och arbetssättet. Jag har aldrig i hela mitt liv gjort en film, men jag tror att det ska gå bra…

Joanna2

Jag känner att jag inte har jobbat superhårt under de första två månaderna, samtidigt så lär man sig väldigt mycket av att bara vara på plats i ett nytt land. Värmen, språket och alla intryck gör att jag sover rätt gott om nätterna trots att jag inte alltid får så mycket gjort på arbetstid. Tempot är ju på vissa sätt ganska lugnt här, men under tiden som jag inte känner att jag gör så mycket får jag nära håll se hur en organisation jobbar med planerande, genomförande och utvärdering av projekt. Inte minst så har jag fått insikt i finansieringsbiten, med kontentan att det aldrig finns tillräckligt med pengar. Den ekonomiska krisen i Europa och USA har strypt biståndskranarna rätt rejält.

Nåja, om du är intresserad av att veta mer (exempelvis om landet och staden eller mer om praktiken osv.) så är det bara att maila mig på joanna.korbutiak@gmail.com eller titta in på min superintressanta blogg joannaelsalvador.wordpress.com.

En reaktion på ”Praktik på IMU i San Salvador, El Salvador, Joanna

Lämna en kommentar